INTRODUCCIÓ
Tema: Assessorament familiar i reeducació amb alumnes que mostren dificultats d’aprenentatge amb diagnòstics diversos, dislèxia, síndrome d’asperger i risc social.
Àmbit i objectius de la intervenció: Àmbit d’educació formal amb alumnes de primària i secundària; és a dir, de 6 a 16 anys, per potenciar el benestar emocional, l’autonomia en les tasques acadèmiques i l’assessorament a les seves famílies i a la xarxa d’agents educatius.
Rol de l’estudiant de pràctiques: D’acord amb el tema del pràcticum, el meu rol es concreta com a professional de l’assessorament (àmbit escolar i familiar) i de les reeducacions (individualitzades amb cadascun dels alumnes).
ANÀLISI MATRIU DAFO
Matriu DAFO
CONCLUSIONS
Sabem doncs que, en un anàlisi DAFO hem de valorar tant els punts dèbils i els punts forts tant a nivell intern com extern del projecte en qüestió, em centraré en l’exposició d’aquest anàlisi en el cas concret del meu projecte de pràctiques.
Les fortaleses: Del meu DAFO destaco la implicació i el bon tracte rebut per part de la meva tutora de pràctiques. Hem treballat, tant en l’assessorament com en les tasques de reeducació de forma col·laborativa. Aquesta confiança crec que l’ha sabut transmetre perfectament en l’assessorament també als pares dels alumnes i això ha ajudat molt a que aquest també confiessin en la meva feina i no posessin en judici la meva tasca professional.
Amb el suport dels recursos, tangibles i intangibles, que m’ha posat a l’abast la meva tutora, he estat capaç de poder confeccionar material propi i individualitzat per a atendre les dificultats de cada alumnes durant els moments de reeducació. Crec que això ha suposat un aprenentatge que m’ha ajudat a contrarestar els moments d’inseguretat professional.
El fet que hagi pogut estar en contacte amb professionals, famílies i nens amb dificultats emocionals i d’aprenentatge diverses m’ha ajudat a conèixer un ampli ventall de possibilitats en la tasca professional del psicopedagog.
Les oportunitats: La comunitat educativa ha confiat en mi i m’han fet sentir un professional més. En cap cas he notat que existia cap recel vers la meva tasca d’assessorament, les meves opinions han estat preses amb confiança i donant el mateix valor que a les de qualsevol altre professional encara que sabien que es tractava d’una alumna de pràctiques.
A més, aquesta agents educatius, sempre han tingut en compte l’assessorament que tant la meva tutora com jo oferíem com a professionals externs. En tot moment han valorat les aportacions i han entès que, s’oferia un assessorament des d’una perspectiva diferent però al mateix temps enriquidora.
Les debilitats: Les meves limitacions tenint en compte que el meu àmbit de treball és l’educació no formal i informal ha suposat que, hagués de fer un esforç important per entendre el funcionament del sistema educatiu formal.
Les amenaces: Professionals de la xarxa educativa molt saturats de feina que suposa la lentitud a l’hora de poder coordinar-nos i agilitzar la intervenció psicopedagògica en l’assessorament a les famílies i les reeducacions als propis alumnes.
La resistència als canvis d’alguns professionals de l’educació que, tot i entendre mitjançant l’assessorament psicopedagògic la necessitat de treballar des d’un enfocament inclusiu, tenen adquirida una costum professional i una manera de fer que els és pròpia i els costa implementar canvis en la pràctica educativa.
L’estratègia per poder contrarestar les debilitats del meu projecte rau fonamentalment, en el meu desconeixement de l’àmbit educatiu formal, com també les inseguretats a l’hora d’intervenir però crec que l’estada de pràctiques ja és una estratègia ofensiva en si mateixa per erradicar-les. Existeixen altres dificultats que no es poden erradicar com per exemple les limitacions de la família d’alguns dels alumnes.
Quant a les amenaces, crec que la millor estratègia és poder ajudar-nos d’aquells mestres i professors més implicats en l’enfocament inclusiu per tal de fer-ho extensiu a la resta de professionals. Seria interessant poder demostrar amb dades i resultats satisfactoris.
No hay comentarios:
Publicar un comentario