jueves, 8 de diciembre de 2011

Reflexions "en veu alta" arran del cas del David

SUBJECTE DESTINATARI: David  
DIFICULTAT QUE PRESENTA: Situació de risc social intrafamiliar.
EDAT: Primària               
DATA: Dilluns i Dijous
HORES: 2h/setmana
HORARI: 18’15h a 19’15h.
Objectius:
  • Aprendre a relacionar-se mitjançant l’aprenentatge d’habilitats i competències socials.
  • Estimulació cognitiva mitjançant fitxes i els propis deures del nen que li demanen a l’escola.
  • Contribuir al benestar emocional del David mitjançant la construcció dels seus orígens i amb el treball conjunt amb la seva mare.
ACTIVITATS I CONTINGUTS
  • Lectura de contes per identificar les emocions dels personatges.
  • Fitxes d’estimulació cognitiva.
  • Jocs per treballar conjuntament.
  • Trencaclosques per treballar l’atenció i la concentració.
  • Deures de l’escola.
  • Construcció del “conte de vida” del David.
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
  • Contes.
  • Fitxes.
  • Llibres de text.
  • Programa “apoyar y facilitar la resiliencia infantil”.
  • Entrevistes amb la família sempre que sigui necessari i coordinació amb el centre educatiu on està escolaritzat  el nen.
  • Coordianació fluïda amb el serveis socials de base de l’ajuntament de Tortosa atès que realitzen el seguiment de la família del David.
INDICADORS D’AVALUACIÓ
  • Observació durant les sessions i mitjançant el diari de camp.
  • Assegurar-nos que el David ha entès la seva situació familiar.
  • Valorar que l’assessorament realitzat a la mare del David ha estat útil per a tots dos.
  • Coordinació amb la tutora del David i amb l’EAP per tal de saber quina és l’actitud del nen a l’escola i si ha exposat la seva situació a la tutora per valorar-ne el grau d’acceptació de la seva situació personal i familiar.
Desenvolupament de les fases d’intervenció:

Fase 1: Entrevista amb la tutora del nen al CEIP i també amb l’EAP Baix Ebre per tal que puguin exposar quines són les dificultats que han observat en el David.
Entrevista amb la mare del David
 
Fase 2:
  • Replantegem la intervenció amb el David arran de la coordinació amb l’equip educatiu del David i la seva mare biològica.
  • Elaboració del compte de vida del David de forma conjunta i col·laborativa entre ell, la seva mare i la psicopedagoga. 
  • Assessorament per part de la psicopedagoga a la mare de l’alumne en tot allò que pugui suposar la revelació i construcció de la història de vida del David.
  • Assessorament a la mare del David en relació a les tècniques d’estudi que tenen a veure amb els aprenentatges acadèmics adaptades a les necessitats d’un nen de la seva edat que tot just inicia l’educació primària.

Fase 3:
  • Coordinació amb la tutora del nen per assabentar-nos si el David ha exposat el treball que es porta a terme amb la seva mare i també amb la psicopedagoga en relació a la seva història de vida.
  • Valoració per part de la tutora del David si el fet de revelar la història de vida al nen ha suposat una millora en el seu comportament a l’aula atès que, des del CEIP acusaven les dificultats del comportament de l’alumne, en gran mesura, al fet que aquest comences a prendre consciència de la seva situació familiar i personal. 


Cal dir que, amb el David, he hagut de replantejar la intervenció d’allò que pensava treballar d’entrada i dels objectius que faig proposar inicialment. Veurem que aquestes modificacions les que ressaltat amb un altre color per tal que quedi clar.

D’entrada, en tot allò que hem fet més incidència ha estat en la intervenció ens aspectes que tenen a veure amb la història de vida del David.

La intervenció psicopedagògica havia plantejat des de l’enfocament constructiu cap a l’atenció de les necessitats del nen, poc a poc, però em vaig adonar que, hi havia aspectes de la seva vida que per a ell eren prioritàries i que precisaven una intervenció més concreta. Així doncs, l’enfocament de treball que va prendre rellevància fou sistèmic; és a dir, incloent a la mare del nen en totes les activitats que proposàvem des del centre de teràpia i tractament educatiu.

Així doncs, la construcció del conte de vida del David, inicialment no estava pensada per portar-la a terme, sinó que, la intervenció en aquest cas anava més encaminada per tal de treballar-ho mitjançant contes i dibuixos però, un cop vaig conèixer a la mare del David, vaig demanar a la meva tutora de pràctiques de poder replantejar aquesta intervenció incloent “el conte de vida”. Sembla que d’entrada el nen coneixia millor la seva història però, en veure el que explicava la tutora del nen a l’escola, se’m va fer necessari realitzar el conte per assegurar-me el que sabia el David sobre la seva pròpia vida i aclarir-ne alguns temes.

Cal dir doncs que, una vegada vaig poder xerrar amb la mare del David per explicar la situació familiar i, després de les reflexions amb la meva tutora de pràctiques, em vaig poder relaxar i intervenir en la construcció del “conte de vida” sentint-me més còmoda.

Evidentment, a mesura que anàvem “construint” la història de vida amb el David, aquest anava plantejant dubtes i fent noves preguntes. L’espontaneïtat del nen i les inevitables ganes de conèixer la realitat, de vegades, enaltien la meva inseguretat per por a no ferir-lo.  Crec que el fet de poder superar aquesta inseguretat pròpia com a alumna de pràctiques només és possible amb molta pràctica professional i amb el suport de la tutora del centre.

El cronograma o temporalitat marcada per a cada una de les fases d'intervenció amb el David, ha estat prou senzill a l'hora de portar-lo a terme, a més, és amb l'alumne que he pogut obtenir finalment un "producte" més definit i que es pot avaluar a més curt termini, el conte de vida.

Durant la meva estada de pràctiques he pogut iniciar la intervenció i podem dir que fins hi tot, he pogut finalitzar el projecte, el d'acompanyament al nen i a la seva mare en la revelació, elaboració i assessorament sobre la història de vida del David.

El que se'n despèn de la intervenció no només ha estat l'assessorament a la mare del David i l'elaboració de la seva història de vida sinó que, a més, el David disposa d'un conte imprès on explica tot allò que desconeixi de la seva vida.  Les mostres d'alegria del David quan finalment li vam entregar el seu conte foren molt gratificants tant per a la meva tutora de pràctiques com per a mi mateixa.  

Puc dir doncs que, he complert els objectius amb el temps estimat atès que, cadascuna de les fases s'ha pogut portar a terme segons es tenia previst, primera fase d'entrevista amb els professionals i amb el David i la seva mare per tal de poder conèixe'ns, segona fase d'elaboració del "conte de vida" i, tercera i última fase de coordinació amb els agents educatius que estan en contacte amb el David diàriament per explicar els procediment seguit.

Cal dir que, en aquesta última coordinació amb la tutora del David va fer referència a un canvi d'actitud del nen. A la classe es mostra més tranquil i ha pogut conversar amb ella per explicar tot el que hem estat treballant sobre els seus origens i la història de vida en general.

No hay comentarios:

Publicar un comentario