jueves, 15 de diciembre de 2011

La impotència de l'Eulàlia i el pla d'estudi per Nadal

Avui l'Eulàlia estava realment trista, tampoc és que ho demostrés gaire, no acostuma a mostrar massa els seus sentiments en general per les seves dificultats com alumna afectada per la síndrome d'asperger però ha verbalitzat el seu malestar arran de la primera avaluació del curs.

En general estava satisfeta per que ha millorat les notes del primer trimestre i, només ha suspés una assignatura. Poc a poc, he pogut entendre que el malestar no era per haver suspés l'anglès que de fet mai ha estat una alumna brillant amb aquesta assignatura sinó que, el que més greu li sabia era pensar que era per manca d'estudi de  la llista de verbs irregulars.

Li ha començat a tremolar la veu i fins hi tot se li posaven els ulls vermells només d'anomenar-ho. El problema és que no sé com em podré aprendre aquesta llista amb 140 verbs!! (ha d'estudiar els primers 120 verbs irregulars per que és on han arribat durant aquest primer trismestre per tal que ella es pugui anivellar amb els companys vers a l'inici del segon trimestre).

Juntament amb la meva tutora de pràctiques i jo mateixa, ha pogut reflexionar sobre les diferents tècniques d'estudi que hem anat utilitzant durant aquest primer trimestre per estudiar, depenent de la matèria d'estudi i, sobretot i molt important, treure una mica d'importància a això que tant l'estava angoixant. 

Cap problema Eulàlia, li he respost, tenim dies de vacances per estudiar una miqueta i també per descansar (per tal que no pensi que és un càstig al fet d'haver suspés tenint en compte les seves dificultats), recordes com vam aprendre a estudiar les capitals i els països del món? doncs podem fer-ho, més o menys, utilitzant la mateixa tècnica d'estudi. És normal que et sentis angoixada, tanta matèria tota "de cop" no saps ni per on començar però entre les tres ho solucionarem. ja saps que tu has de posar de la teva part.

A més, farem un pla d'estudi per a aquests dies de vacances de Nadal i així disposaràs de temps per poder gaudir de la família i també del descans merescut. 

Entre totes tres hem arribat a l'acord d'estudiar 10 verbs del llistat de verbs irregulars amb anglés i seguidament, repassem els 10 verbs que vam estudiar el dia anterior. Només necessitaràs dues horetes al dia.
A més, entre l'Eulàlia i jo, hem confeccionat el calendari amb els dies concrets que haurà d'estudiar i també, assenyalant aquells dies que podrà descansar.

Calendari de nadal amb l'Eulàlia



* Amb aquest horari no només hem ajudat a l'Eulàlia a posar una mica d'ordre al "caos" que normalment li suposa l'estudi (característica dels SA), sinó que a més l'hem ajudat a poder planificar (una altra de les dificultats dels SA per la seva discapacitat de la funció executiva) i a més, treballem la seva capacitat de transferència (poder aplicar una tècnica d'estudi ja treballada amb les capitals i els països del món, a una altra matèria, aquesta també és una característica típica de les dificultats dels alumnes SA).  

La meva tutora afegeix, però RECORDA:
  • Estudiem en un lloc tranquil, sense sorolls i al marge de la gent (preferiblement la teva habitació).
  • Recorda que aquest lloc sigui còmode per a tu.
  • Millor que estudies, per exemple, de 11h a 13h per que ja sabem que: és al matí quan el que s'estudia es recorda millor.
  • Pots fer aturades cada mitja hora per descansar uns deu minuts.
A més, als pares de l'Eulàlia també els hem "manat deures", els encomanem la tasca de preguntar cada dia el llistat de verbs que ha d'estudiar cada dia en petites fraccions.

Penso que aquesta reunió d'assessorament improvisada amb la mare de la noia també ha tranquil·litzat bastant a la família atès que, per una part, la mare de l'Eulàlia sempre ens ha semblat una senyora també poc expressiva i amb poca iniciativa, amb moltes ganes d'ajudar a la seva filla i molt preocupada però, maldestre a l'hora de poguer executar la tasca de suport. Al tracte amb la mare de l'Eulàlia recorda bastant a la seva filla. Per altra part, el pare de l'alumna, sembla un senyor més decidit i amb més capacitat a l'hora d'executar tasques i poder donar suport a l'Eulàlia però, al mateix temps s'entreveu que les dificultats de la seva filla el desvorden bastant, s'atavala amb facilitat. Això no ajuda a l'Eulàlia tant com caldria. És per aquest motiu que, el suport professional sempre l'han agraït no només pel tracte directe amb l'alumna sinó per que ells sembla que els reafirma en moments d'inseguretat (que no són pocs).

Penso que aquest suport a la família i no només l'assessorament, sinó d'escolta activa i de suport al dia a dia de l'Eulàlia també és una feina d'intervenció psicopedagògica necessària al mateix temps que, un repte professional interessant. Almenys aquesta és la sensació que m'ha donat com a alumna de pràctiques i m'ha suposat un gran aprenentatge.


No hay comentarios:

Publicar un comentario