En el cas de l’Ana, prenem el diagnòstic que li van realitzar des de l’Hospital Sant Joan de Déu, concretament des de la Unitat especialitzada en trastorns del desenvolupament (UETD), com a punt de partida, per poder oferir un assessorament familiar i escolar, com també una reeducació d’acord amb aquest.
En relació a la lectura és on més he pogut veure la intervenció amb l’Anna, atès que, aquest objectiu poc a poc, ha anat prenent rellevància. La meva tutora li ha posat a l’abast, i a mi també, diferents tipus de material de treball sobretot per millorar-ne la comprensió i la velocitat lectora. Per altra part, l’escriptura, tot i no ser del tot la desitjada per a l’edat de l’Anna, es va quedar en segon terme d’intervenció per que és un aspecte que, entre la Mª Àngels i jo, vam poder valorar que no es veia tant afectada com la lectura. A més, la lectura li invalidava poder realitzar activitats i tasques acadèmiques de qualsevol altra matèria de forma més greu.
La velocitat lectora i la comprensió són dos aspectes que invalidaven a l’Anna algunes de les seves activitats, evidentment no només en les àrees de llengües sinó també en la resta d’assignatures sobretot les ciències socials i les ciències naturals. Així doncs, la intervenció psicopedagògica amb l’Anna no només s’ha realitzat a partir del material de reeducació sinó que, per tal de poder treballar el principi de transferència, també hem utilitzat en alguna ocasió el seu material de l’aula.
Del material que hem treballat en vaig penjar algunes activitats més destacades, a tall d’exemple en un scribd en aquest bloc. Evidentment tenint en compte, sobretot, els diferents passos a tenir en compte abans-durant-després de la lectura que vaig descriure i amb el suport dels vídeos de la Dra. Isabel Solé.
Amb el material de classe, l’objectiu que la tutora meva plantejava per treballar fou des de sempre, el fet de poder fer lectura conjunta i comprensiva per, posteriorment, realitzar-ne el resum corresponent assegurant-nos que l’Anna havia entès el text, i en podia discernir la idea principal de les secundàries preveient l’estudi i la correcta redacció a l’hora de l’avaluació.
Cal dir també que, l’Anna no ha estat mai una noia que hagi tingut un rendiment acadèmic fluix i, de fet, segueix els cursos que li corresponen a la seva edat cronològica, si més no, aquest fet havia estat possible per la seva tenacitat i esforç vers al treball com també les seves ganes de superar-se. Això requeria per tant, moltes més hores d’estudi de les que, qualsevol dels seus companys pogués necessitar o necessitaria ella amb el seu coeficient intel·lectual. Fins al moment, això no havia suposat un entrebanc gaire important per a ella, però en la nova etapa de l’educació secundària obligatòria, feia preveure que s’accentuarien les dificultats.
El més important és que l’Anna prengués consciència de la necessitat d’una lectura correcta i comprensiva. Aquest punt de prendre consciència el vam traduir en: hem de llegir més lentament per poder llegir bé, després ja practicarem la velocitat lectora. El fet de voler llegir ràpid com la resta de companys de l’aula però erròniament fruit de les seves pròpies limitacions, ha estat sempre un gran handicap per a l’Anna atès que, en dificulta la comprensió i això suposa que en moltes ocasions com per exemple, quan es troba davant d’una prova escrita no contesti correctament a allò que se li demana per que no ho entès bé, encara que, segurament es sabia el tema que havia estudiat.
Com comprendreu, l’avaluació del cas sempre és complicada per que els resultats a curt termini són difícils de poder avaluar. En tot cas, les reflexions finals entre la meva tutora i jo han estat d’una millora en la lectura del textos i en la seva comprensió per part de l’alumna, encara que no haguem pogut aconseguir un velocitat lectora desitjable.
No hay comentarios:
Publicar un comentario