viernes, 16 de diciembre de 2011

Reflexions "en veu alta" arran del cas de l'Anna

SUBJECTE DESTINATARI: Anna  
DIFICULTAT QUE PRESENTA: Dislèxia.
EDAT: Adolescent
DATA:  Dilluns i Dijous
HORES: 2h/ setmana
HORARI: 19’15h a 20h

Objectius:
  • Potenciar la millora de la lectura i la comprensió de textos en l’Anna.
  • Potenciar la millora de l’escriptura correcta en l’Anna.
  • Potenciar la millora de les dificultats d’aprenentatge de les matemàtiques en la resolució de problemes.
  • Potenciar la millora de les dificultats d’aprenentatge de les matemàtiques en l’execució d’operacions.
  • Assessorament i orientació dels suport i el tractament que requereix l’Anna tant per part de la família com a la resta de professionals que estan en contacte amb ella diàriament.
ACTIVITATS I CONTINGUTS
  • Programa de recuperació de la lectura.
  • Programa identificació de fons.
  • Programa escriure una paraula.
  • Programa escriure una frase.
  • Lectura conjunta.
  • Deures de classe amb els llibres de text.
  • Programa d’instrucció centar en l’ensenyament de diferents estructures (J. Orrantia i altres, 1993,1995) :
·         Ajudes externes (reescriptura): consisteix en la reescriptura del problema de manera que en ressalti l’estructura semántica per afavorir el processament lingüístic.
·         Representació lingüística del problema (base del text): consisteix en articular l’enunciat del problema en funció del que es coneix i del que no es coneix.
·         Representació figurativa del problema (model de la situació).
·         Raonament (planificació de la situació): es relaciona amb la decisió que hem de prendre pel que fa a l’operació que cal executar.
·         Revisió, avaluació i supervisió (ajudes metacognitives).
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
  • Llibres de text.
  • Històries tallades a trossos.
  • Imatges variades.
  • Llibres de lectura.
  • Quaderns de problemes: Problemes Rubio.
  • Quaderns d’operacions matemàtiques: Quadern Rubio.
  • Quadern d’ortografia de llengua catalana, número 1. Editorial Barcanova.
  • Quadern de reforç de llengua catalana, número 1. Editorial Barcanova.
  • Entrevistes amb la família sempre que sigui necessari i coordinació amb el centre educatiu on està escolaritzada la nena.
INDICADORS D’AVALUACIÓ
  • Observació durant les sessions i mitjançant el diari de camp.

En el cas de l’Ana, prenem el diagnòstic que li van realitzar des de l’Hospital Sant Joan de Déu, concretament des de la Unitat especialitzada en trastorns del desenvolupament (UETD), com a punt de partida, per poder oferir un assessorament familiar i escolar, com també una reeducació d’acord amb aquest.

En relació a la lectura és on més he pogut veure la intervenció amb l’Anna, atès que, aquest objectiu poc a poc, ha anat prenent rellevància. La meva tutora li ha posat a l’abast, i a mi també, diferents tipus de material de treball sobretot per millorar-ne la comprensió i la velocitat lectora. Per altra part, l’escriptura, tot i no ser del tot la desitjada per a l’edat de l’Anna, es va quedar en segon terme d’intervenció per que és un aspecte que, entre la Mª Àngels i jo, vam poder valorar que no es veia tant afectada com la lectura. A més, la lectura li invalidava poder realitzar activitats i tasques acadèmiques de qualsevol altra matèria de forma més greu. 

La velocitat lectora i la comprensió són dos aspectes que invalidaven a l’Anna algunes de les seves activitats, evidentment no només en les àrees de llengües sinó també en la resta d’assignatures sobretot les ciències socials i les ciències naturals. Així doncs, la intervenció psicopedagògica amb l’Anna no només s’ha realitzat a partir del material de reeducació sinó que, per tal de poder treballar el principi de transferència, també hem utilitzat en alguna ocasió el seu material de l’aula.

Del material que hem treballat en vaig penjar algunes activitats més destacades, a tall d’exemple en un scribd en aquest bloc. Evidentment tenint en compte, sobretot, els diferents passos a tenir en compte abans-durant-després de la lectura que vaig descriure i amb el suport dels vídeos de la Dra. Isabel Solé.

Amb el material de classe, l’objectiu que la tutora meva plantejava per treballar fou des de sempre, el fet de poder fer lectura conjunta i comprensiva per, posteriorment, realitzar-ne el resum corresponent assegurant-nos que l’Anna havia entès el text, i en podia discernir la idea principal de les secundàries preveient l’estudi i la correcta redacció a l’hora de l’avaluació.

Cal dir també que, l’Anna no ha estat mai una noia que hagi tingut un rendiment acadèmic fluix i, de fet, segueix els cursos que li corresponen a la seva edat cronològica, si més no, aquest fet havia estat possible per la seva tenacitat i esforç vers al treball com també les seves ganes de superar-se. Això requeria per tant, moltes més hores d’estudi de les que, qualsevol dels seus companys pogués necessitar o necessitaria ella amb el seu coeficient intel·lectual. Fins al moment, això no havia suposat un entrebanc gaire important per a ella, però en la nova etapa de l’educació secundària obligatòria, feia preveure que s’accentuarien les dificultats.

El més important és que l’Anna prengués consciència de la necessitat d’una lectura correcta i comprensiva. Aquest punt de prendre consciència el vam traduir en: hem de llegir més lentament per poder llegir bé, després ja practicarem la velocitat lectora. El fet de voler llegir ràpid com la resta de companys de l’aula però erròniament fruit de les seves pròpies limitacions, ha estat sempre un gran handicap per a l’Anna atès que, en dificulta la comprensió i això suposa que en moltes ocasions com per exemple, quan es troba davant d’una prova escrita no contesti correctament a allò que se li demana per que no ho entès bé, encara que, segurament es sabia el tema que havia estudiat.

Com comprendreu, l’avaluació del cas sempre és complicada per que els resultats a curt termini són difícils de poder avaluar. En tot cas, les reflexions finals entre la meva tutora i jo han estat d’una millora en la lectura del textos i en la seva comprensió per part de l’alumna, encara que no haguem pogut aconseguir un velocitat lectora desitjable.

No hay comentarios:

Publicar un comentario