domingo, 4 de diciembre de 2011

Materials: La lectura i la comprensió de textos (nivell avançat)

Hola companyes,

Per tal de treballar les dificultats de la lectura de l'Anna hem tingut en compte les estratègies que comenta la Dra. Isabel Solé als videos que he enllaçat anteriorment.

Es tracta doncs de poder oferir a l'Anna, textos ben diversos i demanar que manipuli la informació del text també de manera diversa; és a dir, amb la confecció de quadres, d'esquemes, de resums... per tal d'assegurar-nos que, no només ha estat capaç de llegir posatnt en pràctica les estratègies abans-durant-després de la lectura sinó que a més, l'Anna ha pogut comprendre el text i elaborar-ne la informació.

Hem fet incidència en aquesta intervenció atès que, és la major dificultat que trobem en l'Anna i que, no només afecta a les assignatures que tenen a veure amb les llengües sinó que, li dificulta l'aprenentatge en la resta d'assignatures.

Entenem que, la lectura i la comprensió de textos s'hauria de treballar de forma transversal en totes les assignatures del curriculum escolar però a la realitat ens trobem que no és del tot així i que, amb alumnes com l'Anna amb diagnòstic de dislèxia és més complicat tirar endavant amb els estudis atès que aquesta dificultat els afecta a totes les assignatures.

A més, hem de tenir en compte que, l'Anna, no només ha canviat de cicle i per tant, ha passat del CEIP a l'IES i ha requerit d'un esforç afegit durant aquest primer curs de la ESO. A més, durant l'etapa de secundària, desgraciadament ja no es té fa l'èmfasi que caldria per treballar la lectura i la comprensió de textos en les diferents assignatures atès que es suposa que és un aprenentatge que ja es va realitzar durant l'etapa de primària. Encara que, per part meva com a futura psicopedagoga entenc que s'hauria de conscienciar als docents, de la necessitat de continuar fent incidència en l'aprenentatge de la lectura i la comprensió de textos durant tota l'etapa d'educació, incloent la primària i la secundària.

És en les sessions d'intervenció psicopedagògica al centre de teràpia i tractament educatiu que intentem oferir a l'Anna aquestes estratègies en la lectura i la comprensió de textos. Des de l'IES no se li ofereix aquest aprenentatge. Es tracta doncs d'una tasca de reeducació psicopedagògica que, ni els docents ni els professionals de l'EAP poden oferir. Evidentment, aquesta reeducació és compartida amb l'equip educatiu de l'IES on està escolatitzada l'Anna i també, amb l'EAP de referència.

Cal dir però que, en el nostre cas hem utilitzat els quaderns de LECTOGRUP de dificultats diverses, el de nivell avançat (quadern vermell) i el de nivell molt avançat (quadern lila) i també amb l'aportació de textos amb els que hem d'intervenir amb estratègies diverses per poder realitzar-ne la lectura i posteriorment, la comprensió del text. 

Hem treballat doncs, la comprensió lectora, la gimnàstica ocular i l'agilitat visual en moments prèvis a la lectura, durant la lectura i posterior a la lectura.  



eficàcia lectora nivell avançat

No hay comentarios:

Publicar un comentario